Sessongoppsummering fra Ingar Kiplesund

Ingar Kiplesund, som Trolla IL har støttet i sesongen 2017, har nå startet på forberedelsene inn mot en ny sesong i lengdegropa. I den anledning har han sendt oss en flott oppsummering fra sesongen som er tilbakelagt.

Ingar sitt mål for sesongen var å ta medalje i U23 EM, å komme til en finale i Universiaden i Taiwan, og ellers prøve å hoppe så langt som mulig. Her kan dere lese om sesongen med Ingars egne ord:

Sesongen startet ganske bra, med norsk U23 rekord innendørs. Utendørs merket jeg at gjennomsnittsnivået var ganske mye bedre enn året før. Jeg hoppet nå stabilt 7.60m istedenfor 7.40-7.50m som jeg lå på i 2016. Ellers ble jeg tatt ut til E-cup for lag i Vasa hvor jeg tok en sterk 3 plass, og tok en del ”skalper”. Mange 8 meter hoppere som ikke taklet det kalde været i Finland.

Videre hoppet jeg mange gode konkurranser, vant mange konkurranser, men ”klaffhoppet” lot vente på seg. I U23 EM kom jeg til finalen, og klarte til slutt å karre meg til en 5 plass. Var misfornøyd med plasseringen rett etter konkurransen, men når ser jeg tilbake er jeg relativt fornøyd med en 5 plass i et U23 EM.

Jeg gikk glipp av NM på grunn av at jeg dro til Taiwan for å konkurrere i Universiaden. Universiaden var en helt uforglemmelig opplevelse. Det var noe helt unikt med å bo i en utøverlandsby med mange tusen andre utøvere som er der for å prestere. Jeg hadde 10 dager i Taiwan før jeg skulle konkurrere, så jeg hadde god tid på å forberede meg til både tidssone og klima. På konkurransedagen endte jeg på en 10.plass i kvalifiseringen, og kom videre til finalen. Det var nok mitt største idrettsøyeblikk så langt i karrieren. Å gå ut på banen foran 25.000 tilskuere var helt spesielt. Jeg bestemte meg for at i dag ”safer” jeg ikke, i dag går jeg for noe stort. Denne gangen mislyktes jeg, men noen ganger må man feile for å få til noe helt ekstraordinært!

Jeg tar med meg en solid dose erfaring som vil være ekstremt verdifull i årene som kommer, og mye motivasjon inn i treningshøsten.

-Ingar Kiplesund

Ingar har bestemt seg for å flytte til USA i Januar, for å kombinere studier med friidrettskarrieren. Han føler det er det neste steget for å passere 8 meter i lengdegropa, hvor har han får optimal matching på trening, og topp treningsforhold som han kan kombinere med studier!.

Trolla IL ønsker Ingar masse lykke til!